Rabu, 21 Januari 2009

Kaitan Rokok dan Penyakit Jantung

Perhubungan tembakau dengan barah paru-paru telah banyak membayangkan kebenaran bahawa tabiat merokok adalah penyumbang kepada penyakit jantung dan penyakit-penyakit saluran darah yang lain. Risiko kematian dari penyakit jantung adalah 2 hingga 3 lebih besar terhadap perokok dibandingkan dengan yang tidak merokok.

RISIKO SERANGAN JANTUNG

Atherosclerosis dari coronary arteries lebih lazim pada perokok dibandingkan dengan yang tidak merokok.
Menghisap rokok menjadi sebab utama kematian yang tiba-tiba, terutama sekali pada orang-orang lelaki di bawah umur 50 tahun.
Risiko bertambah setingkat demi setingkat pada perokok yang juga mengalami hypertensi atau darah tinggi dan risiko kedua-duanya adalah paling tinggi pada perokok.
Wanita-wanita yang mengambil ubat pencegah kehamilan yang juga kuat merokok, boleh menambah risiko serangan jantung mereka hingga 20 kali.
Lebih banyak anda merokok , (dan lebih tinggi tar/nikotin) lebih besar risikonya.

BERITA BAIK! KEBALIKAN RISIKO

Orang-orang yang berhenti merokok boleh mengharapkan kebalikan risiko kematian serangan jantung dengan cepat. Dalam masa setahun berhenti merokok, risikonya berkurangan hampir sama dengan orang yang tidak pernah merokok. Bancian insuran menunjukkan bahawa seseorang yang berumur 32 tahun yang tidak merokok, boleh mengharapkan hidup lebih kurang 7 tahun lebih lama daripada seorang perokok yang sama umurnya.

BAHAYA-BAHAYA LAIN PADA PEROKOK

Barah paru-paru, barah mulut, barah kerongkong: Pengaruhnya lebih tinggi pada perokok; 90% barah paru-paru berlaku pada perokok. Demam paru-paru dan Emphysema: Paru-paru yang telah dirosakkan oleh asap rokok lebih mudah kena jangkitan dan dan juga menyedut kurang oksigen. Kehamilan dan bahaya kepada bayi yang baru lahir: Ibu-ibu yang menghisap rokok mengahadapi bahaya melahirkan anak sebelum waktunya, bayi mati kelahiran atau berat badan bayi yang dilahirkan itu sangat berkurangan. Penyakit mulut: Perokok mungkin mendapati penyakit berkaitan dengan pergigian dan kehilangan gigi.

NIKOTIN

Racun ini pernah digunakan sebagai racun serangga, tetapi sekarang penggunaannya dilarang kerana ketinggian racunnya kepada manusia. Biasanya rokok mungkin mengadungi dengan jumlah yang tidak terbatas dan mudah pula didapati. Nicotin adalah 10 kali lebih toxic daripada DDT. Dihisap bertalu-talu 40 hingga 50 batang boleh membawa maut dalam beberapa minit disebabkan gagal bernafas. Oleh kerana jumlah nikotin itu kecil sahaja pada sekali sedutan, kesannya tidak membawa maut tetapi masih merbahaya pada jantung dan peredaran darah.

KESAN YANG MERBAHAYA DARI NIKOTIN

Menambah tekanan darah dan kadar jantung: hari bekerja lebih kuat.
Boleh menyuburkan atherosclerosis.
Boleh menambahkan pembekuan dalam saluran darah.
Boleh mengganggu denyutan jantung yang normal.

KARBON MONOKSIDA

Gas toxic yang serupa berlaku pada asap kereta juga berlaku pada asap rokok. Karbon monoksida dalam badan mengurangkan kemampuan darah untuk menyerap oksigen dari paru-paru. Ini adalah kerana sel darah merah (pembawa oksigen) lebih suka mengambil karbon monoksida daripada oksigen. Lebih banyak anda merokok lebih besar jumlah karbon monoksida menyerap ke dalam aliran darah anda. Ingatlah!

Ingat : Beralilah ke rokok herbal, rokok yang menyehatkan. Sekarang juga, sebelum terlambat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar